DAG 001 - OPERATIONSDAGEN

Eftersom jag skulle vara på sjukhuset 07:00 så ställde så gick jag upp en timme tidigare för att kunna duscha mig med tvålen decutan som tar bort alla bakterier. (Man ska duscha kvällen innan och morgonen efter)

Klockan 7 anlände vi till sjukhuset för att sedan sätta oss ner i en väntsal. (Pojkvännen var med som stöd under hela dagen) Närmare 8 kom en sjuksköterska och satte på mig ett armband med namn och personr och kort därefter som kirurgen för att rita en pil på benet och förklara hur operationen skulle gå till. Han sa också 'Du kan fortfarande ångra dig'. Konstig sak att säga..

Vid halv 9-tiden fick jag sjukhuskläder bestående shorts, strumpa (till ena benet) och ett 'nattlinne' med öppen rygg. En kort stund senare rullades jag ner till väntsalen för operationsrummet. Jag fick ekg och två kanyler i handel sen fick jag pratade med en narkosläkare. Sen sa jag hejdå till pojkvännen och rullades in i operationssalen.

Inne i operationssalen hälsade jag på ett tiotal människor som var omkring mig. Kort därefter fick jag lugnade och somnade väldigt fort. Nästa gång jag öppnar ögonen har det gått två timmar och jag förflyttads från operationsbord till en säng för att rullas in i 'uppvak'.

På uppvaket ligger jag från klockan 11 till 17-tiden. Jag är frukstansvärt yr och illamående. Jag får hjälp med att försöka kissa med det går inte utan jag tuppar och av spyr istället.

Sedan rullas jag in i mitt rum där jag också har två till som ska bo. Mår riktigt dåligt av narkosen och får sprutor mot illamående. Jag har nu inte kissat på väldigt många timmar och det börjar bli farligt. De mäter kissmängden med ultraljud och jag har närmare en liter i blåsan. Försöker återigen kissa med det vill sig inte. Då bestämmer dem sig för att tömma mig med kateter. Det var riktigt hemskt. Får en slang mellan benen och kisset rinner ut i en påse.

Familjen hälsar på men jag orkar inte prata för att jag mår så dåligt. Hade inga problem med narkosen förra gången jag opererades.

Jag åt inte på hela dagen. Drack lite vatten i alla fall. Fick tabletter, isomslag och sputor ett stup i kvarten. Riktigt hemsk dag.

Kommentarer
Postat av: Camilla

jag blir jätteorolig inför min operation nu ju, fy.. varför kunde du inte kissa? /:

2010-06-08 @ 18:36:32
URL: http://camillamariaa.blogg.se/
Postat av: allie

vad ska du operera? det berodde på narkosen tydligen:( hemskt! börjar typ grina när jag tänker på det!

2010-06-08 @ 20:21:10
URL: http://alexandrastil.blogg.se/
Postat av: Camilla

jag ska operera bort min gallblåsa.. :P eftersom jag har en stor gallsten där i. ja jag förstår det!! fy, visste inte ens att sånt där kunde hända..

2010-06-08 @ 22:34:52
URL: http://camillamariaa.blogg.se/
Postat av: allie

oj vad läskigt! när är det dags? men det ska nog gå bra ska du se! oroa dig inte i onödan. men du ska få narkos eller?

2010-06-08 @ 22:37:18
URL: http://alexandrastil.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jag har inte fått någon tid än, någon gång i slutet av sommaren blir det förmodligen. Ja jag har aldrig legat på sjukhus eller så, så för mig är det ganska stort ändå, även om det är en enkalt ingrepp enligt läkaren. Titthålsoperation. Aa, jag ska sövas..

2010-06-10 @ 19:42:05
URL: http://camillamariaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0